Sursa temerilor în procesul de învățare

Calendar de Liliana Timofte

Calendar 26 februarie 2018

Copii

O parte importantă din viața copiilor noștri este momentul când aceștia se desprind din atmosfera securizantă a familiei pentru a merge la școală. Această nouă etapă, plină de provocări, le oferă copiilor numeroase satisfacții, dar totodată poate genera și stări de anxietate cu privire la diferite aspecte din viața școlară. Printre principalele surse ale temerilor legate de școală se numără însuși procesul de învățare și obținerea de performanțe.

În general, la începutul școlii, copiii sunt curioși, dornici de a învăța lucruri noi și se implică în activitățile cerute fără temeri. Pe măsură ce copilul învață din ce în ce mai multe lucruri, așteptările și îndemnurile celor din jur (părinți, învățătoare) sunt și de a obține performanțe. De exemplu, odată ce a învățat literele este necesar să scrie și să citească cursiv sau să socotească corect. 

Faptul de a ști lucruri noi îl face pe copil să fie bucuros, să aibă așteptări și speranțe că va face față cerințelor școlare și va fi apreciat pentru realizările sale. În același timp, apare frica de a suferi un eșec, de a greși și de a fi pedepsit, precum și frica de evaluare concretă performanțelor prin notare.

În cazul elevilor teama de eșec se concretizează prin frica de a nu reuși să stăpânească o anumită materie de studiu. Aceasta apare, în special, la acei copii care au temeri și față de alte domenii de viață, la acei copii care nu au încredere în ei, la acei copii care sunt mereu criticați în ceea ce fac. De asemenea, poate să apară în cazul în care cerințele și așteptările din partea părinților sunt nerealiste în raport cu posibilitățile copilului. A cere copilului să învețe să cânte la un instrument, chiar dacă acesta nu are nici un fel de abilități în acest sens, nu face decât să-i creeze acestuia o stare de frică și neincredere în forțele proprii.

Ce ar putea face un părinte pentru a preîntâmpina frica de eșec?

În primul rând să analizeze și să vadă dacă așteptările pe care le are față de performanțele școlare ale copilului sunt în concordanță cu posibilitățile acestuia. În al doilea rând să-și încurajeze copilul cu privire la capacitătea lui de a se descurca la școală, chiar dacă unele lucruri nu-i ies din prima încercare. Dacă apar unele dificultăți este bine să caute și să scoată în evidență ceea ce copilul face bine la școală, fiecare copil are un domeniu în care se descurcă cu succes. Important este și faptul de a lăuda copilul pentru micile succese, ceea ce duce la creșterea stimei de sine.

Un alt aspect important in ceea ce privește frica de eșec este atitudine pe care o are părintele față de această temere a copilului. Astfel, nu este de ajutor ignorarea situației. Iar replici precum: ,, nu are de ce să-ți fie frică" sau ,, trebuie să fii curajos" pot întreține frica, iar în timp antrenează copilul într-un cerc vicios al fricii, dezamăgirii, neîncrederii în sine, chiar eșec școlar. Deci, este important să vorbim cu copilul, să vedem ce anume il înfricoșează, cum se simte, ce gândește el despre toate acestea și împreună să gasim soluții de a ține teama în frâu.

Pe lângă frica de eșec, o altă sursă de temere legată de învățare, așa după cum am menționat și mai sus, este cea legată de evaluarea concretă a performanțelor. Indiferent de forma de evaluare (cu note sau calificative) în urma realizării acesteia are loc o clasificare și o ierarhizare a elevilor dintr-o clasă. De asemenea, notele și calificativele obținute influențează parcursul viitor al copilului. Ca urmare, este normal ca frica față de notele și evaluările proaste să devină un punct de interes central al vieții școlare. 

Testele și examenele ar trebui să ofere elevilor, învățătorilor și părinților un indiciu cu privire la nivelul de cunoștințe acumulat pentru a vedea ce anume poate fi îmbunătățit. În realitate notele sunt văzute ca un verdict final, iar copiii sunt văzuți ca elevi buni sau elevi slabi. Elevii buni primesc laudele și aprecierile celor din jur, ceea ce le va crește stima de sine, îi va încuraja să învețe mai mult și îi vor determina să facă eforturi susținute pentru a obține performanțe. În timp ce elevii slabi au parte de lipsă de apreciere, dazaprobare, rolul de codaș în rândul colegilor, cu efecte negative asupra stimei de sine, a încrederii în forțele proprii, a motivației pentru invățătură.

Cum ar putea fi diminuată frica de evaluare a performanțelor școlare?

Schimbarea modului de interpretare a rolului evaluării ar putea fi de real ajutor. Astfel ar fi bine să explicăm copilului că testările și evaluările sunt necesare pentru a vedea unde a ajuns și ce trebuie să mai învețe pe viitor. 

În același timp este important să evităm etichetarea întregii activități școlare în funcție de o notă sau un calificativ. Dacă la matematică, de exemplu, a luat intr-o zi o notă mai mică nu putem spune că nu se descurcă la matematică sau mai rău că este un elev slab. Deci, este bine să ne referim la situația specifică din acel moment (ex.,,astăzi la acest test ai obținut un punctaj  redus, hai să vedem cum ți-ai putea îmbunătăți punctajul pe viitor).

În situația în care performanțele școlare sunt reduse, nu putem spune că aceasta se datorează în exclusivitate lipsei de inteligență, deoarece cauzele pot fi diverse: tulburări de învățare, deficiențe de auz sau văz, întârzieri ale dezvoltării motilității fine, evenimente nefericite în familie etc. Părinții ar fi bine să cunoască cu ce se confruntă copilul și ce anume a dus la această situație pentru a lua măsurile cele mai potrivite.

 

Text adaptat după Monika Specht-Tomann

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Copii

Copiii şi emoţiile

Părinţii descoperă adesea că una dintre cele mai dificile și mai complicate datorii care le revin este aceea de a face faţă emoţiilor copiilor lor și comportamentului generat de acestea. Motivul este acela că, atunci când emoţiile copilului sunt stârnite, organismul său se află într-o asemenea stare, încât nu ajungi la nici un rezultat încercând să stai de vorbă cu el și să-i aduci argumente. În multe situaţii, reacţiile copilului îl fac pe adult să se simtă atât de frustrat, încât propriile emo