Mituri despre fumat ce mențin dependența

Calendar de Liliana Timofte

Calendar 29 decembrie 2017

Propria persoană

Drumul de la a fi fumător la a fi nefumător poate fi presărat cu obstacole, cu suișuri și coborâșuri sau chiar cu renunțări. Cea mai mare parte a celor care hotărăsc să se lase de fumat încep prin a reduce numărul de țigări sau folosesc înlocuitori (plasturi, țigară electronică), gândindu-se doar la aspectul fizic al dependenței de nicotină și neglijând factorul psihologic.

De aceea, de multe ori frustrarea resimțită este atât de puternică, încât la un moment dat cel în cauză consideră că nu se mai poate bucura de viață sau că nu poate face față provocărilor vieții fără o țigară.

Tot ceea ce știm despre fumat învățăm, încă de copii, de la familie, de la societate, de la reclamele tv etc. Bineînțeles, toată lumea ține să ne informeze cât de nociv este fumatul și cum ,,tutunul dăunează grav sănătății". Cu toate acestea prin exemplele pe care le avem, prin asocierile pe care le facem ajungem să avem o serie de credințe și prejudecăți, să ne crem o serie de mituri în ceea ce privește fumatul, care ne vor împiedica atunci când vom dori sa ne lăsăm.

Credințele și miturile despre fumat nu sunt universal valabile pentru toți fumătorii, dar dacă faci parte dintre acele persoane fumătoare care au dorit să se lase de fumat și au întâmpinat unele dificultăți poate regăsești printre miturile de mai jos, unele valabile și pentru tine:

1. ,,Oamenii se apucă de fumat în urma unei decizii conștiente"

Momentul în care o persoană decide să aprindă prima țigară diferă de la o persoană la alta, ca de altfel și contextul în care o face. Poate fi la o petrecere, poate fi pentru a fi acceptat într-un grup, poate fi pentru că e la modă etc. Indiferent de moment și context decizia este luată nu neapărat că vrea să fumeze, ci pentru că dorește acceptare, recunoaștere, integrare.

De asemenea, în momentul la care decide să fumeze prima țigară nu are la dispoziție toate informațiile cu privire la fumat, așa că nu putem spune că a făcut o alegere pe deplin conștientă. Întrebarea care se pune este dacă fumăm pentru că vrem, atunci de ce ne este atât de greu să ne lăsăm?

2. ,,Oamenii fumează din obișnuintă"

De multe ori ne spunem că fumatul este un obicei și de aceea este atât de greu de renunțat la el. Sau singurul motiv pentru care continuăm să fumăm este că ne-am obișnuit să fumăm. Dar ce este un obicei? Este un model de comportament repetat. Așadar, dacă vom scăpa de repetiție va dispărea și obiceiul.

Cu toate acestea chiar și atunci când reușim să modificăm patternul comportamental, având o perioadă în care nu mai fumăm, se poate întâmpla să apară recăderi. De aceea este important să privim lucrurile dintr-o altă perspectivă și anume să observăm că aici importantă este cauza repetiției comportamentului și nu obiceiul în sine. Deci, important este să vedem ce anume ne determină să aprindem o țigară și încă una.
 

3. ,,Fumătorii caută savoarea țigării"

Foarte multă lume crede că cei care fumează o fac pentru că le oferă o stare de plăcere. În realitate unii dintre fumători spun că nu le place neapărat gustul sau mirosul țigării. Alții spun că au stări de greață sau tuse. Unde este plăcerea și starea de bine aici?

Paradoxal, dar unii dintre fumători chiar spun că fumează din plăcere. Explicația ar fi că atunci când s-a stins țigara nivelul de nicotină din sânge începe să scadă determinând simptome de abstinență. Acestea sunt percepute ca o senzație de nesiguranță și gol interior. Învățăm să recunoaștem acea senzație când simțim nevoia să facem ceva cu mâinile și interpretăm că avem nevoie de o țigară.

Astfel aprindem o următoare țigară, nicotina este înlocuită și senzația de nesiguranță și gol interior dispare. Așa apare senzația pe care fumătorii o definesc plăcută și satisfăcătoare. Tocmai această credință, precum că oamenii se simt bine când fumează, îi determină pe mulți dintre adolescenți să încerce o primă țigară.

4. ,,Fumatul ajută la relaxare și înlătură stresul"

Atunci când nivelul de nicotină din sângele unui fumător scade îl face pe acesta să se simtă tensionat și stresat. Dacă acest moment coincide cu o altă situație stresantă (examen), fumătorul va considera că stresul se datorează numai situației respective. Aprinderea unei țigări îl va face mai puțin tensionat decât era mai înainte și va păcăli creierul că diminuarea stresului se datorează țigării aprinse (de fapt scade doar stresul provocat de lipsa fumatului). În consecință fumătorii sunt mai stresați decât nefumătorii.

În același timp în situațiile care nu provoacă stres, fumătorii nu sunt pe deplin relaxați decât dacă își satisfac dorința de a fuma. Așadar, fumătorii se vor simți bine la o petrecere, întâlnire cu prietenii doar dacă pot să fumeze.

5. ,,Fumatul alungă plictiseala și ajută la concentrare"

Singurul motiv pentru care aprindem o țigară atunci când suntem plictisiți este pentru că am fost învățați că fumatul alungă plictiseala. Când apare, plictiseala ne semnalează că nu avem nimic interesant cu care să ne ocupăm mintea. Acest lucru ține de psihic, iar fumatul nu este o activitate care dezvoltă psihicul. Recurgerea la țigară poate semnala, cel mult, că suntem plictisiți, fără a fi destul de incitant ca și activitate mentală, precum ar fi citirea unei cărți, completarea de cuvinte încrucișate etc.

Bineînțeles că activitatea mentală necesită concentrare și pentru a ne putea concentra este necesar să înlăturăm toate sursele de distragere. Pentru un fumător dorința de a fuma sau tensiunea generată de lipsa fumatului este o importantă sursă de distragere, chiar dacă ea nu este conștientizată. Și ce face un fumător? Aprinde o țigară, care elimină tocmai lipsa de concentrare indusă de nevoia de a fuma.

În lupta pentru a renunța la fumat, importantă este starea de spirit a persoanei în cauză și nu drogul în sine. De aceea, o minte deschisă este capabilă să conștientizeze capcanele menținerii unor credințe eronate despre fumat și să găsească cele mai bune soluții pentru a deveni nefumător.

 

Text adaptat după Allen Carr

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Copii

Copiii şi emoţiile

Părinţii descoperă adesea că una dintre cele mai dificile și mai complicate datorii care le revin este aceea de a face faţă emoţiilor copiilor lor și comportamentului generat de acestea. Motivul este acela că, atunci când emoţiile copilului sunt stârnite, organismul său se află într-o asemenea stare, încât nu ajungi la nici un rezultat încercând să stai de vorbă cu el și să-i aduci argumente. În multe situaţii, reacţiile copilului îl fac pe adult să se simtă atât de frustrat, încât propriile emo