Întărirea pozitivă: schimbarea în bine a comportamentului copiilor

Calendar de Diana Ramona Enache

Calendar 17 noiembrie 2017

Copii

Scopul întăririi este de a ajuta în creşterea frecvenţei de apariţie a unui anumit comportament atunci când este oferit un anumit stimul. Când oamenii vorbesc de întărire cel mai adesea se gândesc la Pavlov. Pavlov şi  Skinner au studiat comportamentul şi au observat ce anume stimulează apariţia unui anumit tip de comportament.

Întărirea pozitivă şi întărirea negativă 

În ceea ce priveşte întărirea sunt două tipuri. Primul este întărirea pozitivă- instrument foarte util în a modela şi schimba comportamente. Funcţionează prin prezentarea unei motivaţii (de genul- după ce termini tema primeşti telefonul), în aşa fel încât persoana să se simtă motivată să termine sarcina care i s-a dat. Astfel, în viitor există şanse ca acest tip de comportament să apară datorită gândirii automate de genul  “dacă fac acest lucru mă pot juca pe telefon.”

Totuşi, dacă imediat se reped la telefon şi uită de temă, apare întărirea negativă, care este al doilea tip de întărire. Întărirea negativă este îndepărtarea unui anumit lucru, cum ar fi telefonul sau calculatorul, în aşa fel încât copilul să ştie că mai întâi îşi face temele, după se poate juca pe electronice. Ambele tipuri de întărire sunt utile în modelarea anumitor comportamente la copii. 

Ce lipseşte?

Dacă vrei să schimbi un comportament, este nevoie să observi ce anume lipseşte înaintea implementării noului comportament. De exemplu, dacă un copil cere apă cât timp se joacă afară: dacă mama spune nu, atunci copilul nu va mai cere altă dată şi deci comportamentul nu se va mai manifesta. Totuşi, dacă mama vine în întâmpinarea cererii, atunci copilul va mai cere şi data viitoare, până când se va confrunta cu întărirea negativă. De reţinut este faptul că un părinte are în vedere să întărească comportamentul  pozitiv şi nu copilul.

Sistemul de întărire 

În sistemul şcolar, de exemplu în America unde funcţionează grozav, întărirea pozitivă încurajează studenţii să obţină rezultate din ce în ce mai bune. Dacă un profesor lucrează cu un elev pe asocierea cuvintelor cu imaginile, şi elevul reuşeşte să asocieze 2 din 10 imagini, atitudinea încurajatoare, gratificarea încurajează elevul sa dea mai multe răspunsuri corecte. După prima zi a implementării acestui sistem elevul ar putea obţine 6 din 10 răspunsuri corecte. Următoarea zi ar putea chiar să dea toate răspunsurile corecte.

Gratificările sunt mai bune decât pedepsele?

Mulţi profesionişti din câmpul psihologiei sfătuiesc părinţii să ignore comportamentul negativ al copiilor şi în schimb să recompenseze comportamentul pozitiv. Dacă întărirea poate modifica un comportament negativ şi poate modela un comportament pozitiv, nu ar fi mai util de a fi conştienţi de comportamentul negativ, fiind conştienţi îi putem pune stop? Sigur este mai uşor de spus decât de făcut, ţinând cont de faptul că, un comportament negativ poate fi mai degrabă enervant, decât uşor de tolerat.

Întărirea pozitivă are efecte la orice vârstă?

Întărirea pozitivă funcţionează la anumite vârste. Un copil de 8 ani va învăţa în principal din feedbackul pozitiv (care poate reprezenta întărirea unui comportament) şi când întărirea negativă sau feedbackul negativ apare, devine în general nervos. În timp ce un copil de 12 ani este capabil să proceseze în alt mod feedbackul negativ şi să înveţe din greşeli. Cu toate acestea feedback-ul şi întărirea pozitivă funcţionează la orice vârstă.

Concluzie 

La final de zi întărirea pozitivă sau feedbackul pozitiv cu siguranță aduc beneficii mai mari decât feedbackul negativ, dar acestea depind şi de caracteristicile personale ale fiecăruia şi de răspunsul pe care îl manifestă  la fiecare tip de întărire.
“Întărirea pozitivă schimbă comportamentele în bine, în timp ce critica stabilizează comportamentele negative şi blochează schimbarea..” Virginia Pearce

 

Text adaptat după www.positivepsychologyprogram.com

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Propria persoană

Expresia respectului de sine

Despre încrederea în sine s-a vorbit și încă se vorbește foarte mult. Totuși, referindu-ne la respectul de sine, există câteva moduri simple și evidente prin care acesta se manifestă.