Cum înlocuim gândurile negative cu cele pozitive?

Calendar de Andreea Amănălăchioaie

Calendar 11 decembrie 2017

Propria persoană

Persoanele furioase, nervoase reacţionează într-o manieră negativă, uneori agresivă faţă de ceilalţi. Deoarece, multe persoane furioase „funcţionează” într-o lume dominată de negativism, aceştia interpretează greşit motivele altora în mod regulat. 

Persoanele dominate de gânduri negative nu percep comentariile pozitive venite din partea celorlaţi. Dacă, un prieten/părinte/coleg face o remarcă pozitivă („ce bine arăţi astăzi”), gândul disfuncţional va fi „sigur vrea ceva”; „se amuză pe seama mea”. De asemenea, aceste persoane pot percepe reamarcile ca şi cum ar fi atacuri la adresa lor.

În psihologie, aceste interpretări eronate poartă numele de schimbarea atribuţional ostilă. Pentru a putea ieşi din această capcană este indicat să învăţaţi cum să vă indentificaţi propriul mod de gândire. În acest fel, puteţi pune la îndoială presupoziţiile negative şi să le înlocuiţi cu unele mai adecvate. Pentru a realiza această înlocuire, terapia cognitiv-comportamentală propune un set de idei:

  • • Întâmplările au loc;
  • • Noi fiinţele umane, suntem  cele care atribuim o semnificaţie acestor întâmplări;
  • • Acestă semnificaţie poate fi una pozitivă, negativă sau neutră;
  • • Persoanele furioase atribuie o semnificaţie exagerată a evenimentelor faţă de cum este situaţia în realitate şi cum ar fi de dorit;
  • • Acest lucru impulsionează să recurgă la acţiuni sau remarci ostile în mod inutil;
  • • Oamenii pot învăţa să-şi schimbe propriul mod de gândire.
 
Cum să puneţi în aplicare setul de idei?

Urmărind următorii paşi:

  • 1. Are loc un eveniment
  • 2. Observaţi că în mod automat atribuiţi o interpretare negativă acestui eveniment
  • 3. Acest lucru ar putea, în mod firesc, sa vă determine să spuneţi ceva ostil
  • 4. În schimb, alegeţi să-i atribuiţi o interpretare cu o intensitate pozitivă (poate fi şi neutră)
  • 5. Acest lucru vă va determina să reacţionaţi cu mai puţină furie sau negativism.

 

Dacă îți dorești să-ți schimbi calitatea vieții, să te bucuri de ceea ce realizezi, ai nevoie să simți și să exprimi aspectele tale pozitive ca persoană. Astfel, activezi gânduri pozitive care se vor îndrepta spre scopurile și acțiunile tale. Este necesar să-ți antrenezi mintea să gândească în folosul tău, ceea ce emiți va avea efect asupra acțiunilor tale. Dacă gândești negativ, acest lucru va avea un efect: schimbarea ta de dispoziție, pot apărea mici inconveniente pe care să le exagerezi. De aceea, este important să încerci să modifici acele gânduri mai puțin pozitive, în unele care să te ajute cu adevărat.

Provocare: Observaţi cât de multe gânduri negative vă invadează mintea în această zi. Notaţi gândurile disfuncţionale şi încercaţi să le înlocuiţi cu altele pozitive. Vedeţi care este efectul gândurilor pozitive.

Aveți grijă la gândurile voastre!

 

Text adaptat după Ronald Potter-Efron şi Patricia Potter-Efron

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Copii

Copiii şi emoţiile

Părinţii descoperă adesea că una dintre cele mai dificile și mai complicate datorii care le revin este aceea de a face faţă emoţiilor copiilor lor și comportamentului generat de acestea. Motivul este acela că, atunci când emoţiile copilului sunt stârnite, organismul său se află într-o asemenea stare, încât nu ajungi la nici un rezultat încercând să stai de vorbă cu el și să-i aduci argumente. În multe situaţii, reacţiile copilului îl fac pe adult să se simtă atât de frustrat, încât propriile emo