Client și terapeut în drumul spre schimbare

Calendar de Liliana Timofte

Calendar 04 decembrie 2017

Psihoterapie

De cele mai multe ori persoanele care vin la psihoterapie, aleg această cale pentru că au încercat deja să treacă peste situația dificilă din viața lor, dar nu au găsit o rezolvare. Nu are importanță dacă persoana respectivă a venit din proprie inițiativă sau la insistențele familiei, așteptările tuturor de la terapie sau terapeut sunt de a rezolva problema cât mai repede.

Din păcate lucrurile nu se pot rezolva ,,peste noapte,, și pentru a depăși momentele grele cu care se confruntă este necesar ca în viața acelei persoane să aibă loc o schimbare.

Nevoia de schimbare vine, pe de o parte din dezechilibru existent în viața actuală a clientului și pe de altă parte din faptul că soluțiile alese până acum pentru a depăși problema, nu au dat rezultate. Uneori este necesar să intervenim la nivelul modului de gândire, alteori în modul cum gestionăm emoțiile sau cum ne comportăm, dar oriunde am aduce schimbarea, aceasta influențează și celelalte părți, pentru că noi suntem la un loc gând, emoție, corp, acțiune.

Schimbarea, în sine, este un proces care are nevoie de timp, efort, implicare și perseverență, iar  principalul actor în acest demers este însuși clientul. Indiferent de ceea ce dorim să schimbăm, în cadrul procesului de schimbare sunt parcurse mai multe etape:

1. Precontemplarea

În această etapă persoana în cauză nu consideră că are o problemă sau că este nevoie să schimbe ceva. De regulă aceste persoane apelează la psihoterapie la insistențele anturajului. Este cazul unor persoane cu dependențe (droguri, jocuri de noroc, alcool etc.), comportament agresiv, depresie majoră, anorexie ș.a. Este, dacă vreți  o fază de  negare a problemei în care ,, eu sunt ok", ceilalți au o problemă. Acum este momentul ca persoana în cauză să primească mai multe informații despre problema lui, să fie ajutat pentru a putea vedea lucrurile din mai multe perspective și să conștientizeze, în cele din urmă situația în care se află.

2. Contemplarea

Acum este momentul în care cel în cauză conștientizează că are o problemă, dar încă mai cântărește dacă este necesar să facă ceva. Evaluează care sunt avantajele și dezavantajele menținerii problemei, ba ar vrea să se schimbe, ba n-ar vrea. De exemplu, în cazul consumului de alcool starea de relaxare și încredere temporară vs. probleme la serviciu sau la persoanele agorafobice, sentimentul că dețin controlul atunci când sunt acasă vs. neputința de a-și face cumpărăturile singure etc.

În aceste momente clientul trăiește o stare de confuzie și ambivalență emoțională, de neîncredere în forțele proprii, așteaptă ca soluția problemei sale să vină de la cineva din exterior, așteptare care, uneori se poate prelungi foarte mult. De aceea, este necesar să fie ajutat să conștientizeze ce anume din felul lui de a fi a contribuit la apariția și menținerea problemei, cum ar arăta viața sa dacă alege să nu schimbe nimic și mai ales faptul că stă în puterea lui să-și facă viața așa cum dorește.

3. Determinarea 

Această etapă este caracterizată prin faptul că decizia de schimbare a fost luată. Clientul este pregătit să facă ceva pentru starea lui de bine.  Acum clientul împreună cu terapeutul stabilesc ce anume au de schimbat, cum anume și în ce ritm. 

4. Acțiunea

Ceea ce s-a stabilit în etapa precedentă este pus acum în fapte. Clientul experimentează noi comportamente, un alt mod de a gândi și simți. Este important să fie susținut și încurajat. De asemenea, este bine să punem în evidență progresul făcut, chiar dacă este mic. Atunci când evoluția este favorabilă și clientul consideră că deține controlul poate apărea dorința de a renunța la terapie, dar este prea devreme pentru acest lucru.

Nu este suficient doar să înveți un nou mod de a gândi sau un comportament nou, ci să se transforme în pattern-uri comportamentale și mentale. Această transformare este posibilă numai dacă folosim ceea ce am învățat de mai multe ori, în situații diferite și un timp mai îndelungat. De exemplu, nu putem spune că am scăpat se frica de a vorbi în public dacă ne-am simțit confortabil o dată când am vorbit în fața unor colegi.

Un alt aspect ce este bine de luat în seamă în acestă etapă se referă la posibilitatea de a apărea o recădere. Dar nu ajungem în același punct de unde am plecat. Important este ce semnificație dăm noi acestui regres.

5. Menținerea

În acestă ultimă etapă are loc stabilizarea schimbărilor inițiate (alte gânduri, emoții, comportamente). Pe lângă efortul de a menține schimbările apărute un timp îndelungat, la acest moment se pune accent și pe prevenirea recăderilor. Cu toate acestea este posibil să mai apară recăderi. Odată înlocuit un anumit mod de a gândi, de a reacționa emoțional sau comportamental se va putea rezolva problema actuală, dar va constitui și o reclădire a capacității de adaptare la provocările viitoare.

 

Sursă articol: psihoterapeut Timofte Liliana

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Propria persoană

Expresia respectului de sine

Despre încrederea în sine s-a vorbit și încă se vorbește foarte mult. Totuși, referindu-ne la respectul de sine, există câteva moduri simple și evidente prin care acesta se manifestă.