Au emoţiile negative un rol în starea de bine?

Calendar de Diana Ramona Enache

Calendar 04 decembrie 2017

Propria persoană

Studiile recente  arată că experimentarea şi acceptarea furiei şi a tristeţii, ca parte importantă din viaţă, este esenţială pentru sănătatea psihică. Suprimarea anumitor gânduri poate pune în umbră sau chiar diminua simţul general al bucuriei. “A cunoaşte complexitatea vieţii poate fi o experienţa fructificantă pentru starea generală de bine”, afirmă psihologul Jonathan M. Adler.

Emoţiile şi stările pozitive sunt desigur indicatori ai sănătăţii mintale. Teoriile hedonice definesc starea de bine ca fiind prezenţa emoţiilor pozitive şi absenţa relativă a celor negative, rezultatul fiind  satisfacţia în privinţa vieţii. Dusă la extrem, totuşi, această definiţie nu este congruentă cu realitatea, întrucât oamenii pot vedea totul atât de roz încât să ignore pericolele sau să nu mai fie conştienţi de acestea. 

La poul opus, abordările eudaemonice, sugerează necesitatea unui însemnătăţi, a unei creşteri personale, şi a înţelegerii de sine- ceea ce se poate obţine prin confruntarea cu adversităţile vieţii. Sentimentele neplăcute sunt tot atât de importante ca si cele plăcute, în a te face să înţelegi complexitatea vieţii, ţinând cont că scopul primar pentru care avem aceste emoţii este pentru a putea evalua experienţele prin care trecem.

Emoţiile negative sunt, de asemenea, utile în supravieţuire, indiferent că e vorba de probleme de sănătate, relaţii sau orice altceva. Valoare de supravieţuire a emoţiilor negative explică de ce suprimarea acestora nu este de dorit, iar negarea acestora chiar dăunătoare. 

Acceptarea experienţelor de orice fel

În loc de a fugi de emoţiile neplăcute, acceptă-le.  Fii conştient de ceea ce simţi fără a te grăbi să îţi schimbi starea emoţională. Multe persoane găsesc de ajutor să respire lent şi profund, în timp ce se educă să tolereze aceste valuri emoţionale care trec ca şi norii de pe cer. Dacă emoţiile sunt copleşitoare, poti alege să notezi ceea ce trăieşti într-un jurnal sau să le împărtăşeşti altei persoane. Acest exerciţiu îţi poate lărgi perspectivele şi să dea un sens mai larg lucrurilor. Dacă discomfortul persistă, ia în considerare acţiunea. Ai putea organiza paşi mici pentru a trece peste problemă.

Poţi încerca şi exerciţiile de mindfulness pentru a deveni conştient  de ceea ce trăieşti în prezent, fără a emite judecăţi sau etichete. Cel mai uşor mod este de a te concentra pe respiraţie si a lăsa gândurile să vină şi să treacă. Această practică face mai uşoară acceptarea gândurilor neplăcute. 

A învăţa  cum să gestionezi aceste emoţii este crucial.  În aceste momente este important să ne reamintim că sutem fiinţe umane, cu emoţii atât plăcute, cât şi neplăcute. Cheia unei vieţi mai bune este de a înţelege cum să folosim aceste emoţii în avantajul nostru, pentru a ne construi  o versiune a noastră plină de resurse şi o viaţă autentică şi împlinită.

 

www.scientificamerican.com

 

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Propria persoană

Expresia respectului de sine

Despre încrederea în sine s-a vorbit și încă se vorbește foarte mult. Totuși, referindu-ne la respectul de sine, există câteva moduri simple și evidente prin care acesta se manifestă.