Antrenamentul autogen - tehnică de relaxare şi de reducere a stresului

Calendar de Diana Ramona Enache

Calendar 18 decembrie 2017

Psihoterapie

Antrenamentul autogen este o tehnică de relaxare corporală, folosită adesea în psihoterapie, dar nu numai. Pe lângă tehnicile de respiraţie, anumiţi stimuli verbali şi tehnici de mindfulness, antrenamentul autogen ajută în eliminarea stresului prin atingerea unui nivel de relaxare fizică şi mentală.

Antrenamentul autogen a fost dezvoltat în Germania de către Johannes Schultz în  1920. Cercetările sale pe marginea hipnozei şi a somnului au rezultat cu formularea acestei tehnici, prin care oamenii îşi pot induce o stare de relaxare pentru îmbunătăţirea stării de sănătate.

Mai întâi fiind dezvoltat ca o metodă de relaxare, antrenamentul autogen a fost comparat cu yoga, hipnoza şi meditaţia, în privinţa efectelor asupra sistemului nervos central şi a răspunsului corporal. Autogenic înseamnă auto-generat, scopul principal al acestei forme de terapie fiind predarea acestei tehnici pentru ca persoanele să o poată folosi la nevoie. Pacienţii sau participanţii folosesc această metoda pentru a controla răspunsul emoţional şi pentru a gestiona stresul şi simptomele fizice cum ar fi presiunea sanguină, bătăile inimii şi respiraţia agitată. 

Această tehnică alternează stările de încordare musculară cu cele de relaxare, cu senzaţiile de căldură corporală sau orice altă senzaţie cum ar fi bătăile inimii, respiraţia. Terapeuţii încurajează practicarea acestei metode zilnic şi ori de câte ori este nevoie.

O sesiune de antrenament autogen poate decurge astfel: mai întâi este necesară o poziţie comfortabilă, fie întins, fie aşezat. Terapeutul oferă câteva indicaţii verbale pentru a ghida respiraţia celui ce învaţă tehnica şi direcţionează atenţia acestuia treptat spre diverse părţi ale corpului, pentru a aprofunda relaxarea. Acestea pot fi de genul: 

  • • "Sunt complet calm".
  • • "Braţul meu este încordat" (repetă o dată sau de mai multe ori).
  • • "Mă simt complet relaxat".
  • • "Braţul drept este cuprins de o senzaţie de căldură".
  • • "Mă simt complet calm".
  • • "Inima mea bate liniştită cu calm şi regularitate.
  • • "Mă simt complet calm".
  • • "Respiraţia mea este liniştită şi regulată"
  • • "Mă simt complet calm".

 

Odată ce lecţia a fost învăţată terapeutul va inversa procesul cu o frază de genul “braţele se simt ferme, inspiră adânc şi deschide ochii.” La finalul sesiunii se încurajează practicarea acasă. Fiecare şedinţă se focusează pe diferite senzaţii în corp, fiind şase tehnici structurate astfel:

  • 1. Introducerea senzaţiei de greutate
  • 2. Inducerea senzaţiei de căldură
  • 3. Concentrare asupra bătăilor inimii
  • 4. Tehnici de respiraţie
  • 5. Concentrare asupra senzaţiilor abdominale 
  • 6. Concentrare asupra senzaţiilor din zona capului.

 

Scopul final este ca cel ce învaţă să simtă o senzaţie de calm şi control asupra emoţiilor şi stărilor fiziologice. 

Deşi, efectele asupra stresului sunt cunoscute, antrenamentul autogen are efecte si asupra migrenelor, hipertensiunii, astm, anxietate, depresie, insomnie, atacuri de panică, fobii, dureri cronice, probleme de stomac şi palpitaţii. De asemenea, persoanele care practică regulat antrenamentul autogen au raportat o atitudine mult mai pozitivă asupra vieţii în general. 

Antrenamentul autogen poate fi învăţat în sesiuni individuale sau de grup, în cadrul terapiei sau chiar al oranizaţiilor, sau universităţilor şi spitalelor. Antrenamentul autogen poate fi practicat individual, dar cea mai bună metodă de a obţine rezultate este de a fi învătat de către un terapeut certificat. Doar profesionişii se pot asigura că tehnicile sunt învăţate corect şi deci vor acţiona în beneficiul persoanei.

De asemenea, terapeuţii cu experienţă în  acest domeniu pot decide dacă antrenamentul autogen este potrivit pentru fiecare persoană în funcţie de afecţiune. De exemplu: în anumite situaţii nu se recomandă această formă de terapie: probleme severe ale inimii, diabet, simptome psihotice, paranoia şi disociere.

Cei ce practică regulat observă eficienţa antrenamentului autogen pentru un spectru larg de probleme fizice şi mentale. Această abordare ajută persoanele să îşi dezvolte un simţ al controlului şi senzaţia de putere asupra propriei vieţi, iar unii chiar să manifeste o creştere a încrederii şi a stimei de sine.

Text adaptat după www.goodtherapy.org

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Propria persoană

Expresia respectului de sine

Despre încrederea în sine s-a vorbit și încă se vorbește foarte mult. Totuși, referindu-ne la respectul de sine, există câteva moduri simple și evidente prin care acesta se manifestă.