8 reguli de ceartă într-un cuplu

Calendar de Ana Maria Ceornea

Calendar 18 decembrie 2017

Cuplu și familie

Certurile au reguli și ritualuri. O ceartă este nevoie să se desfășoare în siguranță.  Certurile lasă în urmă nemulțumiri și nevoi care pot fi soluționate. Afli, prin intermediul lor, lucruri de care nu erai conștient înainte. Poți face și schimbări. Chiar și în familiile violente și aparent haotice, certurile au regulile lor.

Există unele sugestii în privința regulilor unei certe. Iată care sunt acestea:

1. Concentrează-te asupra scopului.

Nu uita de ce și pentru ce vă certați. Nu deturna discuția spre alte subiecte (data trecută..., mama ta..., toată familia ta...).

2. Nu jigni. Nu folosi epitete jignitoare..

Ori de câte ori folosești cuvinte sau descrieri jignitoare e ca și cum l-ai programa pe celălalt să fie așa cum spui tu. Treptat, partenerul va ajunge să se comporte conform etichetei puse. Poți să te rezumi la afirmații de genul: ”mă simt tristă, când tu nu ajungi la timp acasă”.

3. Nu-ți exprima emoțiile pentru eternitate.

Toate declarațiile tale cu încărcătură emoțională puternică este bine să se limiteze la aici și acum. ”Acum nu am încredere în tine!”, ”Acum m-ai supărat foarte tare!”. Propune-ți să eviți declarațiile definitive și cuvintele de tip ”întotdeauna” și ”niciodată”. Și nu fugi de discuții, nu umbla supărat(ă) prin casă, nu reacționa printr-o tăcere culpabilizantă. Dacă există o problemă, pune-o pe tapet și înfrunt-o. 

4. Indică pauzele.

Uneori certurile devin exagerate- obositoare, înfricoșătoare ori copleșitoare- sau pur și simplu se declanșează într-un moment nepotrivit. Stabilește dinainte cu partenerul un semnal de încetare automată a certei. Oprirea certei are rezultate interesante. Lucrurile rămân în suspensie, dar aveți răbdarea să vă lămuriți ce probleme serioase aveți și ce anume e pur și simplu umplutură. Cearta poate fi reluată mai târziu, dar situația se va fi schimbat deja, în mod subtil. Poți remarca, că s-a mai dus din intensitatea discuției și din furia disputei voastre. ”Te urăsc/Te iubesc” sunt sentimente normale între doi oameni care se iubesc.

5. Fă ceva plăcut în timpul certei.

Când luați o pauză, așa cum se sugera la punctul de mai sus, găsește ceva ce-ți place să faci pe cont propriu- orice, de a vedea un film până la a mânca o ciocolată sau a te plimba. La început va fi mai dificil, pentru că nu vei fi într-o dispoziție tocmai favorabilă, dar tocmai asta este ideea. Activitatea plăcută combinată cu sentimentele provocate de ceartă te va ajuta să treci peste lucrurile deja încheiate, îți va arăta care sunt problemele tale și nu ale partenerului și ce anume îți dorești să schimbi la el.

6. Nu face compromisuri, dar fii flexibil(ă).

Uneori, sentimentele se schimbă, așa că poți să mai lași de la tine. Alteori vei descoperi că este necesar să-ți menții opiniile - nu din mândrie, ci pentru că a face altfel ar însemna să nu mai fii tu însuți. Compromisurile sunt întotdeauna cu dus și întors, dau naștere la resentimente, pe care, probabil, le vei acumula în așteptarea ”răzbunării”.

Mai bine încearcă timp de câteva luni, să remediezi situația decât să cedezi și să nu-ți fii credincios ție însuți. În același timp, este bine să-ți recunoști greșelile și să accepți pretențiile rezonabile ale partenerului și criticile valabile pe care ți le aduce. E o ocazie excelentă de a afla cine ești în realitate și cum îi afectează ceea ce faci, pe cei din jur. 

7. Acceptă prezentul și uită trecutul.

Trecutul e trecut, nu poate fi schimbat. Sigur, e posibil să simți nevoia, la un moment dat, să-ți exprimi sentimentele în privința trecutului, dar apoi treci la prezent. În astfel de discuții, revino tot timpul asupra prezentului și asupra lucrurilor care pot fi făcute acum. Doar asta contează. 

8. Nu uita că scopul oricărei certe este să ducă la apropiere. 

Într-o relație intimă, cearta are ca scop doar limpezirea atmosferei, îndepărtarea ”gunoiului” care împiedică libera desfășurare a energiilor și comunicării. O ceartă ”corectă” îți va da o senzație de claritate și de deschidere spre noi posibilități. 

Cearta  este o opțiune pe care o faci ca să provoci apropierea. Secretul este să înveți că poți avea emoții violente fără să fii distructiv. Poți fi furios, dar stăpân pe tine însuți. 

Vei vedea că în realitate lucrurile se rezolvă, că te poți face auzit, dar vei afla și lucruri noi despre tine. Vei ști că cearta s-a încheiat atunci când amândoi vă veți simți mai în largul vostru – și purificați.

 

Sursă articol: Steve și Shaaron Biddulph  

 
 

Distribuie articolul pe:

Articole recomandate

Propria persoană

Cu un pas înaintea atacului de panică

Pot fi eu sau poți fi tu cel care trece prin experiența neplăcută a unui atac de panică. Potrivit estimărilor specialiștilor o persoană din trei se va confrunta de-a lungul vieții cu un atac de panică. De aceea ar putea fi de folos să cunoaștem cum se manifestă atacul de panică, cum anume ia naștere și mai ales cum am putea să ne ajutăm singuri pentru a-l preveni sau pentru a trece cu bine peste aceasta experiență.

Copii

Violența în școli - practică pentru a ”stâpâni” copiii

Am ales să scriu despre acest subiect, despre violența din școli, pentru că mă intrigă acest subiect, pentru că îl întâlnesc din ce în ce mai des în ultima perioadă și nu este normal, deoarece societatea a evoluat, noi am evoluat și cunoaștem astăzi alte metode, în afară de violență pentru a ne educa și crește copiii.

Copii

Copiii şi emoţiile

Părinţii descoperă adesea că una dintre cele mai dificile și mai complicate datorii care le revin este aceea de a face faţă emoţiilor copiilor lor și comportamentului generat de acestea. Motivul este acela că, atunci când emoţiile copilului sunt stârnite, organismul său se află într-o asemenea stare, încât nu ajungi la nici un rezultat încercând să stai de vorbă cu el și să-i aduci argumente. În multe situaţii, reacţiile copilului îl fac pe adult să se simtă atât de frustrat, încât propriile emo